Pstrąg ze wszystkich ryb słodkowodnych, zawiera najwięcej cennych składników. Mówimy tu o kwasach omega-3, magnezie, potasie, witaminie D3 oraz B12. Przede wszystkim pstrąg to pyszna ryba, jego mięso jest białe, zdrowe i zawiera stosunkowo niewiele ości. Są one łatwe do wyjęcia.
Dzięki temu, jest świetna aby przyrządzać ją na wiele sposób również dzieciom. Od jakiegoś czasu, z powodzeniem sprawdza się na wigilijnym stole. Amatorów na tę rybę jest coraz więcej.

Jak przyrządzić pstrąga? Sposobów i przepisów jest całe mnóstwo. Rybę można usmażyć, upiec, a także przyrządzić na grillu oraz ugotować pyszną zupę. Co raz modniejsze i wracające do łask, staje się również wędzenie pstrąga w przydomowych wędzarniach. Uwędzony pstrąg, przechowywany w lodówce, długo zachowuje świeżość. Uwędzonego pstrąga można z powodzeniem także zamrozić, co znacznie przedłuży jego smak oraz trwałość do spożycia. Jednak, zjedzony, prosto po wędzeniu, nie ma co ukrywać – jest najpyszniejszy.

W większości przypadków, rybę najpierw należy umyć, oczyścić oraz osuszyć. Są dwie szkoły, które mówią, że jedni czyszczą rybę i ze śluzu oraz z łusek. Inni czyszczą rybę tylko ze śluzu. Każda metoda ma swoich zwolenników.

Przygotowanego pstrąga możemy następnie przyrządzić na wiele sposobów. Poniżej znajdziecie kilka przepisów.

Pstrąg pieczony z masłem i cytryną.
Składniki:
– 2 średniej wielkości pstrągi
– 1 cytryna
– pół limonki
– 1/3 kostki masła
– sól, pieprz
– 3 ząbki czosnku
– świeża natka z pietruszki
– przyprawa typu vegeta
– ewentualnie odrobina świeżej kolendry

Wykonanie:
Włączamy piekarnik, który nagrzewamy do 200stopni.
Przygotowany oraz osuszony pstrąg nacinamy z obu stron kilka razy w odstępie 2-3cm od siebie. Solimy oraz pieprzymy pstrąga głównie w nacięciach ale również w środku. Dzięki nacięciom, mięso ryby lepiej przyjmie aromat przypraw.
Zgniatamy ząbek czosnku i wkładamy do wewnątrz.
Cytrynę oraz limonkę kroimy w cienkie plasterki, następnie umieszczamy w środku ryby. Plasterki aby wydobyły lepszy, bardziej intensywny aromat-można przekroić na pół.
Do środka dokładamy świeżej natki pietruszki lub kolendrę, również świeżą. Osobiście ja i moja rodzina, przepadamy za wersją z natką pietruszki.
W brzuszki pstrągów wkładamy kawałki masełka. Całość skrapiamy sokiem z cytryny. Na zewnątrz pieprzymy pstrągi, oraz w nacięciach umieszczamy resztki masełka. Można je także delikatnie rozsmarować po skórce. Dzięki temu, po upieczeniu stanie się krucha i niesamowicie pysznie maślana w smaku. Jeśli została nam odrobina nati, możemy ją umieścić w nacięciach. Tam gdzie wcześniej sypaliśmy sól oraz pieprz.
Blachę z piekarnika wykładamy papierem, na niej umieszczamy pstrągi. Pieczemy je 30-40 minut w piekarniku nagrzanym do 200stopni.
Tak przyrządzonego pstrąga można zjeść z powodzeniem samego. Ale zdecydowanie bardziej wygląda, a przede wszystkim smakuje, kiedy się go poda razem z ziemniakami oraz zasmażaną kapustą lub cebulką.

Pstrąg pieczony z warzywami
Składniki:
Jak w przepisie powyżej.
Wykonanie:
Przyrządzamy i wykonujemy czynności jak w przepisie powyżej.
Dodatkowo, w momencie nakładania pstrągów na blachę, wykładamy na nią także mieszankę warzyw. Może to być ulubiona mieszanka mrożonych warzyw. W przypadku gdy mamy więcej czasu, możemy pokusić się o warzywa świeże, które wcześniej podgotujemy w lekko osolonej wodzie. Odsączamy je na durszlaku i umieszczamy na blasze.
Całość pieczemy w nagrzanym do 190stopni piekarniku przez około 35minut.
Tak przyrządzone pstrągi oraz warzywa można podać z ugotowanym ryżem. Dzięki temu, powstanie nam przepyszny oraz bardzo zdrowy obiad. Idealny do zjedzenia razem z rodziną.

Zupa rybna z pstrąga
Składniki:
– 500-700 gramów pstrąga potokowego
– 1 duża lub 2 mniejsze marchewki
– 1 por o długości około 12-15cm
– 1 nieduży kawałek selera korzeniowego
– 2-3 ząbki czosnku
– sól, pieprz do smaku
– 2-3 liście laurowe
– 2-3 ziarenka ziela angielskiego
– 2 łyżki masła klarowanego
– koper ogrodowy
– świeża natka pietruszki do posypania (opcjonalnie)

Wykonanie:
Pstrąga myjemy, czyścimy, filetujemy, osuszamy.
Łeb, skrzela, płetwy oraz ogon ryby raz jeszcze porządnie płuczemy pod zimną, bieżącą wodą. Wkładamy do garnka, zalewamy zimną wodą, dodajemy liście laurowe, ziele angielskie, sól, pieprz i gotujemy pod przykryciem, na małym ogniu przez około 30 minut. Po tym czasie wywar będzie gotowy, należy go następnie przecedzić przez sito o drobnych oczkach.
Warzywa myjemy, czyścimy, obieramy i kroimy na zapałkę – w cienkie, drobne paseczki. Na patelni rozgrzewamy 2 łyżki masła klarowanego, wrzucamy pokrojone warzywa, dokładamy przeciśnięty przez praskę czosnek. Wszystko smażymy około 4-5 minut. Po tym czasie przekładamy do wywaru.
Filety pokrój w paski lub kostkę i także przełóż do wywaru, całość gotuj jeszcze przez około 25minut. Smacznego!

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here